Wanneer je niet betaald krijgt voor de geleverde producten of diensten kan dat erg vervelend zijn. Je bent afhankelijk van de inkomsten van je bedrijf en het is dus mogelijk dat het financiële welzijn van je bedrijf in gevaar komt. Een van de weinige keuzes die je hebt, is het inschakelen van een incassobureau. Het is hierbij wel belangrijk om je klantrelatie gezond te houden en daarom moet je ook weten wanneer je een incassobureau moet inschakelen.
De klant is niet bereikbaar
Het kan voorkomen dat de klant niet bereikbaar is. E-mails worden niet beantwoord en ook wordt de telefoon niet meer opgenomen. Dat is frustrerend want je wilt er natuurlijk voor zorgen dat je zo snel mogelijk betaald wordt. Het is op dit moment belangrijk om er verder geen tijd in te steken en dit uit te besteden aan een incassobureau Boxmeer. Het incassobureau gaat op verschillende manieren contact opnemen in de hoop dat de klant reageert. Mocht de klant reageren, dan gaat het incassotraject van start. Dit houdt in dat het volledige bedrag betaald wordt of er een betalingsregeling wordt afgesproken.
Je klant in failliet
De reden waarom een klant de rekening niet kan betalen is altijd verschillend. Zo kan het voorkomen dat de klant persoonlijk failliet verklaard is of dat het bedrijf is omgevallen. Dat is natuurlijk een zeer heftige gebeurtenis voor je klant, maar het moet niet ten koste gaan van jouw bedrijf. Je kunt dan ook het beste een incassobureau inschakelen die het bedrag gaat terugvorderen via de rechtbank. Dat heeft ermee te maken dat bij een faillissement geldzaken via de curator lopen. Houd er wel rekening mee dat het mogelijk is dat je hiervoor ook een advocaat moet inschakelen, maar dat is afhankelijk van een aantal zaken.
Een klantrelatie gezond houden en incasso
Het inschakelen van een incassobureau is nooit leuk voor jouw klant en daarom is het goed mogelijk dat het de klantrelatie schaadt. Dit wil je altijd zien te voorkomen en daarom is het verstandig om op zoek te gaan naar een incassobureau die weet hoe je dit kan voorkomen. Zoals je wel kan begrijpen zijn er verschillende oorzaken waarom een klant niet kan betalen en soms wil je dat de klantrelatie dan niet aangetast wordt.