Jamie Golombek: Rechter herinnert CRA eraan dat het in dit geval met een boot niet kan twijfelen aan de marketingstrategie van een bedrijf
Recensies en aanbevelingen zijn onbevooroordeeld en producten worden onafhankelijk geselecteerd. Postmedia kan een aangesloten commissie verdienen voor aankopen die zijn gedaan via links op deze pagina.
Artikel inhoud
Als u een bedrijfseigenaar bent die uw bedrijf heeft opgericht of een beroepsbeoefenaar die zijn praktijk exploiteert via een professionele onderneming, kan het behoorlijk verleidelijk zijn om uw onderneming allerlei persoonlijke uitgaven te laten betalen.
Advertentie 2
Artikel inhoud
Maar als die uitgaven niet legitiem zijn gemaakt om inkomsten te verdienen, kunnen ze niet-aftrekbaar zijn voor het bedrijf en kunt u persoonlijk een aandeelhoudersvoordeel krijgen van de Canada Revenue Agency (CRA) voor het toe-eigenen van bedrijfsfondsen voor persoonlijk gebruik, in plaats van ze eerst op belastbare basis te extraheren als salaris, bonus of dividend.
Artikel inhoud
Evenzo kunt u ook een belastbaar aandeelhoudersvoordeel krijgen voor het persoonlijk gebruik van een bedrijfsmiddel. Dat is precies wat er gebeurde in een recente belastingzaak waarbij een koppel uit Vancouver Island, hun bedrijf en het gebruik van een boot betrokken waren.
De enige kwestie in de zaak was de waarde van het persoonlijk aandeelhoudersvoordeel, in de belastingjaren 2013 en 2014, voor hun persoonlijk gebruik van een boot die eigendom is van hun bedrijf. De boot werd voornamelijk door het bedrijf gebruikt om zijn jachthaven, brandstof en proviand te verkopen aan watersporters in de regio.
Advertentie 3
Artikel inhoud
In de loop van vijf decennia ontwikkelde het paar, via hun bedrijf, een “succesvol, substantieel” jachthavenbedrijf op het eiland dat een gediversifieerd aanbod van goederen en diensten leverde aan een grote, maar afgelegen groep kleine gemeenschappen, meestal in de buurt van de wateren. rand, op de eilanden ten noorden van Vancouver Island.
“Het is misschien niet moeilijk om je hun regio, gemeenschap en commerciële activiteiten voor te stellen die verschijnen in een Canadese tv-documentaire op een documentairezender, die de context biedt voor een Canadese reality-tv-show op History Channel, of een locatie biedt voor een vervolg op Corner Gas of een remake van The Beachcombers”, aldus de rechter.
Het echtpaar runde hun bedrijf samen. De man deed de hele besturing van de boot en zijn vrouw trad op als boekhouder, betaalde leveranciers en balanceerde bankafschriften. Tegenwoordig wordt het bedrijf voornamelijk gerund door de kinderen van het paar en hun families.
Advertentie 4
Artikel inhoud
De belastingdienst heeft geen taak om een ondernemer te vertellen hoe hij zijn bedrijf moet runnen
Rechter van de belastingrechter
De boot die centraal staat in het belastinggeschil is een pleziervaartuig van 36 voet. Het primaire zakelijke gebruik was om de jachthaven rechtstreeks op de markt te brengen aan watersporters die de regio bezochten, er woonden of er werkten. Dit gebeurde door met de boot eropuit te gaan om watersporters te ontmoeten in alle andere kleinere jachthavens in de regio, of in de baaien waar ze aangemeerd waren.
Het werd ook gebruikt om samen te werken met andere lokale jachthavens, en hun eigenaren en exploitanten, evenals hun klanten. Dit was typisch direct persoonlijke marketing. Veel van deze andere watersporters waren al gebruikers van hun jachthaven gezien de grootte en locatie, en degenen die dat niet waren, waren bonafide potentiële klanten.
De boot werd ook gebruikt om naar bootshows in British Columbia en Washington te reizen, deze bij te wonen en te entertainen, die het paar als essentieel beschouwde voor hun bedrijf en waar ze cabines voor hun jachthaven huurden.
Advertentie 5
Artikel inhoud
Het echtpaar bezat geen boot voordat ze de jachthaven kochten, ze hebben de boot nooit mee genomen op excursies, “zelfs niet van korte duur”, omdat ze tijdens het vaarseizoen hun dagelijkse zakelijke verantwoordelijkheden niet konden verlaten. Wanneer ze hun marketingreizen in de boot naar andere jachthavens en ligplaatsen deden, deden ze dat meestal ’s avonds, na hun normale werkdag.
Hun marketingreizen bleken zeer succesvol, aangezien de ligplaats- en brandstofinkomsten van de jachthaven elk jaar toenamen. Hun marketing werd beschreven als “mogelijkheden creëren om met klanten en potentiële klanten om te gaan, met hen dineren in andere jachthavens, hen vermaken op de … (boot), en in het algemeen praten over varen in de regio en hun jachthaven en faciliteiten.”
Advertentie 6
Artikel inhoud
De boot werd ook gebruikt in andere aspecten van het bedrijf voor incidenteel transport, zoals het leveren van onderdelen aan commerciële entiteiten in de regio. Persoonlijk gebruik van de boot was “zeer incidenteel, minder dan een half dozijn keer.” Zo namen ze af en toe vrienden of familie mee om walvissen te spotten in de haven direct voor de jachthaven.
In elk van de twee belastingjaren die werden beoordeeld, boekte en betaalde het paar $ 18.000 aan hun bedrijf voor hun persoonlijk gebruik van de boot. Dit gebeurde in overleg met hun accountant, en het echtpaar vond dit bedrag “in de gegeven omstandigheden een conservatief hoog bedrag”.
De rechtbank oordeelde dat het persoonlijk gebruik van de boot minimaal was en in de orde van grootte van vijf procent. Met andere woorden, vrijwel al het gebruik ervan als boot was voor bonafide zakelijke doeleinden. Hoewel het paar een voordeel genoot door het beperkte persoonlijke gebruik van de boot door het paar, werd dit verantwoord en lag dit bedrag binnen het bereik van een redelijke marktwaarde.
Advertentie 7
Artikel inhoud
-
Deze ongebruikelijke belastingzaak werpt een tijdig licht op het post-secundair collegegeldkrediet
-
Contante betaling veroorzaakt problemen voor twee belastingplichtigen die aanspraak maakten op COVID-19-uitkeringen
-
Ottawa’s nieuwe belastingvrije First Home Spaarrekening komt eraan: wat u moet weten
De CRA had vraagtekens gezet bij de ‘marketing’-activiteiten van het paar en suggereerde dat er een persoonlijk element in de marketing zat waarmee rekening moest worden gehouden bij het waarderen van het persoonlijke aandeelhoudersvoordeel.
De rechter was het daar niet mee eens en zei dat de “CRA niet door de rechtbanken is toegestaan om eenvoudigweg de marketingstrategie of -inspanningen van een bedrijf in twijfel te trekken.” Onder verwijzing naar eerdere jurisprudentie: “De belastingdienst heeft geen taak om een ondernemer te vertellen hoe hij zijn bedrijf moet runnen … Een bedrijf kan ervoor kiezen om reclame te maken voor een activiteit waarin de eigenaar … een grote interesse of een zekere mate van persoonlijke voldoening heeft. Er is geen reden waarom de kosten van een bepaalde vorm van reclame door de (CRA) alleen vanwege het belang van de eigenaar, tevredenheid, zouden worden afgewezen.”
Advertentie 8
Artikel inhoud
De rechter zei dat de marketingactiviteiten van het paar op de boot “bonafide waren en voornamelijk werden uitgevoerd voor zakelijke doeleinden”, en dat de kosten redelijk waren. Het enige dat nog moest beslissen was of het privégebruik van het paar correct werd verantwoord. De rechter concludeerde dat gezien hun persoonlijk gebruik van de boot in het bereik van vijf procent lag, de $ 18.000 die ze jaarlijks aan het bedrijf betaalden voor persoonlijk gebruik redelijk was en dat er geen aandeelhoudersvoordeel zou moeten worden beoordeeld.
Jamie Golombek, CPA, CA, CFP, CLU, TEP, is de algemeen directeur, Tax & Estate Planning bij CIBC Private Wealth in Toronto. Jamie.Golombek@cibc.com
____________________________________________________________________________
Als je van dit verhaal houdt, Meld je aan voor de FP Investor Nieuwsbrief.
____________________________________________________________________________