Sinds het begin van de pandemie zijn marketingstrategieën sterk afhankelijk geweest van online tactieken, waarbij gebruik wordt gemaakt van tools zoals sociale media, e-mail en digitale advertenties. Maar hoe zit het met marketing buiten de digitale ruimte, ook wel bekend als offline marketing?
Is er nog waarde in marketing via billboards, gedrukte advertenties en uitgezonden commercials? In een postpandemische wereld, wanneer dat ook mag zijn, is er een kans dat offline marketing een comeback kan maken.
Dit is wat marketeers moeten weten over offline marketing en hoe deze kan worden benut.
5 offline marketingstrategieën die u moet gebruiken
Betrokkenheid bij de gemeenschap
Wat is offlinemarketing?
Offline marketing, ook wel traditionele marketing genoemd, is elke vorm van marketing die niet online plaatsvindt. Voorbeelden van offline marketing zijn onder meer tv- en radiocommercials, gedrukte tijdschriftadvertenties, billboards en flyers.
Dus waarom zou uw bedrijf nog steeds opnemen? offline marketing in zijn strategie, vooral in het digitale tijdperk?
Een reden is dat het tastbaar is en marketeers in staat stelt hun doelgroep fysiek te bereiken op een manier die online marketing niet kan. Je kunt flyers uitdelen, posters ophangen en direct mail naar de mensen thuis sturen. Soms kunnen fysieke items met betrekking tot uw merk een blijvende indruk achterlaten.
De lokale Papa John’s in mijn buurt heeft bijvoorbeeld een deal met mijn appartementencomplex. Telkens wanneer een nieuwe huurder intrekt, krijgen ze een magneet van Papa John en een menu in hun welkomstgeschenkzakje. Zowel de magneet als het menu hebben het nummer en de openingstijden van het lokale restaurant.
Ik kende geen andere pizzeria’s in de omgeving, dus ik speldde de items op mijn koelkast, en elke keer dat ik zin had in pizza, belde ik die specifieke Papa John’s locatie.
Offline marketing kan ook een persoonlijke band met uw publiek creëren. U kunt bijvoorbeeld leuke, boeiende lokale en in-store evenementen sponsoren en organiseren waarmee u persoonlijk in contact kunt komen met uw consumenten.
Maar het belangrijkste is dat de beste marketingstrategieën zowel online als offline marketing combineren om een publiek via zoveel mogelijk kanalen te bereiken. Stel dat uw bedrijf een evenement in de winkel organiseert om offline contact te leggen met klanten. Die offline marketingstrategie kan ook gebruikt worden om via video-highlights van het evenement online content te creëren.
Een andere factor om te overwegen is dat online kanalen mogelijk niet voor iedereen in uw markt beschikbaar zijn, zoals oudere consumenten die minder snel technisch onderlegd zijn – dus offline marketing met visitekaartjes of pamfletten zal uw merk toegankelijker maken voor die demografie.
5 offline marketingstrategieën die u moet gebruiken
Hier zijn een paar offline marketingstrategieën die u kunt gebruiken om uw doelmarkt te bereiken:
Visitekaartjes
Visitekaartjes zijn een beproefde offline marketingmethode. Een visitekaartje met een duidelijk ontwerp kan uw bedrijf onderscheiden van concurrenten en de waarden en missie van uw merk weerspiegelen. Zorg ervoor dat iedereen in uw bedrijf zijn eigen visitekaartjes heeft om op elk moment weg te geven – u weet nooit wanneer ze een potentiële klant tegenkomen.
U kunt in de verleiding komen om online visitekaartjesgeneratoren te proberen om wat geld te besparen. Hoewel u hiermee geld kunt besparen, kunt u beter kiezen voor lokale ontwerpers of drukkerijen om kaarten te maken die echt uniek zijn voor uw bedrijf. Op die manier kunt u de lay-out, kleur, textuur, lettertype en meer aanpassen.
Pro-tip: Gebruik een andere kleur dan het gebruikelijke wit voor uw visitekaartjes en zorg ervoor dat elke kaart hetzelfde logo, dezelfde lettertypestijl en kleuren heeft voor een unieke maar uniforme uitstraling en merkconsistentie.
Betrokkenheid bij de gemeenschap
Met offline marketing kunt u een meer persoonlijke band met uw publiek creëren, vooral als u betrokkenheid van de gemeenschap in uw strategie opneemt. Door uw platform en middelen te gebruiken om anderen binnen uw gemeenschap te helpen, kunt u de naamsbekendheid vergroten en de reputatie van uw merk als verantwoordelijke versterken.
Een uitstekend voorbeeld is de jaarlijkse Stuff the Bus-evenement georganiseerd door First Coast News, een tv-nieuwsstation in Jacksonville, Florida. Elke zomer, vlak voor het schoolseizoen, werkt First Coast News samen met United Way of Northeast Florida om geld en schoolbenodigdheden in te zamelen voor lokale scholen. Het evenement helpt het station om zich te profileren als een integraal onderdeel van de gemeenschap waarnaar het uitzendt.
Pro-tip: denk goed na over de organisatie of dienst die u bij deze strategie betrekt om ervoor te zorgen dat deze aansluit bij de waarden en het imago van uw bedrijf.
Evenementenhosting
Evenementhosting is een geweldige manier om uw merk offline te promoten, omdat evenementen zowel het bereik als de mogelijkheden om te netwerken kunnen bevorderen. U krijgt de kans om persoonlijk in contact te komen met potentiële klanten en in contact te komen met potentiële zakenpartners of medewerkers.
Een voorbeeld is: RDC World’s jaarlijks DreamCon anime-conventie in Arlington, Texas. RDC World is een groep makers van inhoud die een enorme aanhang heeft gekregen op YouTube en virale sketches heeft gemaakt die gericht zijn op fans van zwarte anime en stripboeken. Om zijn fans persoonlijk te ontmoeten en om andere contentmakers een kans te geven om te netwerken, startte RDC World DreamCon.
De oplichterij trekt elk jaar meer gasten en is uitgegroeid tot optredens van beroemdheden, stemacteurs en andere makers van virale inhoud. De conventie, evenals RDCWorld, is nu een nietje onder Black anime-fans.
Pro-tip: om het meeste uit je evenement te halen, gebruik je digitale marketingtactieken zoals livestreams en korte video’s voor platforms zoals TikTok en Instagram.
Persberichten
Een eenvoudige maar effectieve manier om de naamsbekendheid te vergroten, is door persberichten te sturen naar lokale journalisten in uw gemeenschap. Maak er een punt van om relaties met hen op te bouwen en ze geïnteresseerd te krijgen in uw merk. Zodra u de contactgegevens van uw lokale journalisten en uitgevers heeft gevonden, kunt u persberichten sturen waarin reclame wordt gemaakt voor uw merk en eventuele aankomende evenementen die u organiseert, zoals conventies, workshops of fondsenwervers.
Pro-tip: nodig de pers uit voor speciale meet-and-greets en rondleidingen door uw bedrijf om een offline verbinding op te bouwen.
Gratis workshops
U wilt dat consumenten weten dat uw merk bestaat uit experts in zijn vakgebied – een manier om dat te doen is door gratis workshops aan te bieden. Een workshop kan zijn in de vorm van een tv- of radio-optreden waarbij je waardevolle informatie presenteert en tegelijkertijd je bereik vergroot. U kunt ook regelmatig columns schrijven voor uw plaatselijke krant of tijdschrift met tips en advies over uw markt.
Deze marketingtactiek bouwt vertrouwen op bij uw publiek. Als ze weten dat u een expert bent in uw branche, vertrouwen ze erop dat uw producten of services ook van topkwaliteit zijn.
Pro-tip: zorg ervoor dat u bij het uitdelen van flyers of ander offline marketingmateriaal een sectie opneemt met nuttige tips over uw branche.
Digitale marketing gaat nergens snel heen, maar offline marketing moet nog steeds een onderdeel zijn van uw strategie om uw publiek te ontmoeten, waar ze ook zijn. In een postpandemische wereld waar meer mensen langs billboards rijden of werkplaatsen zoeken om hun vak te verbeteren, wil je het merk zijn dat hun aandacht trekt.