Terug in juli, Mark Zuckerberg heeft een wijziging aangekondigd in de nieuwsfeed van Facebook – deze is in tweeën gesplitst! Facebook heeft nu een tabblad Start en een tabblad Feeds. Het tabblad Start bevat inhoud die wordt aanbevolen aan gebruikers op basis van hun acties in de app. Het tabblad Feeds toont inhoud van mensen, pagina’s en groepen die de gebruiker volgt.
Zuckerburg zei dat het doel is om het voor Facebook-gebruikers gemakkelijker te maken om hun favoriete inhoud te zien en nieuwe ontdekkingen te doen. Het is ook bedoeld om te bewaren Facebook concurreren met TikTok. TikTok’s For You-pagina toont ook aanbevolen inhoud van het hele platform op basis van wat algoritmen denken dat een gebruiker wil zien. De volgende pagina toont alleen inhoud van pagina’s die de gebruiker al volgt.
Maar wat betekent het voor marketeers die op de nieuwsfeed van Facebook vertrouwden om een publiek te vinden en te behouden? Dit is wat marketeers moeten weten over de nieuwe tabbladen.
Het starttabblad van Facebook
Het tabblad Start is de eerste feed die gebruikers zien wanneer ze de app openen. Net als het tabblad Feeds heeft Home inhoud die de gebruiker al volgt (bijvoorbeeld berichten van vrienden en familie), maar de feed geeft prioriteit aan aanbevolen inhoud van de ontdekkingsfunctie van de app.
“Dit systeem houdt rekening met duizenden signalen om de rommel te doorbreken en de inhoud te rangschikken in de volgorde die we denken dat je het meest waardevol zult vinden”, zei Meta in een persbericht. “We investeren in AI om de aanbevolen inhoud zo goed mogelijk van dienst te zijn in deze gerangschikte ervaring.”
Inhoud met prioriteit op het tabblad Start omvat rollen en verhalen. Om uw marketinginhoud op de startpagina te krijgen, zodat uw merk nieuwe consumenten kan bereiken, moet u gebruik maken van korte video-inhoud zoals Reels.
Tijdens onze eigen marketingenquête voor sociale media zei 85% van de 310 ondervraagde marketeers dat korte video’s tot de meest effectieve tactieken in hun sociale-mediacampagnes behoorden. Dus de volgende keer dat je een Reel op Instagram plaatst en de app vraagt of je deze automatisch op Facebook wilt delen, zou het antwoord ja moeten zijn.
Een andere manier om op het tabblad Start te komen, is door gebruik te maken van livestreams. In diezelfde enquête noemde 69% van de marketeers livestreamvideo’s als een van de meest effectieve methoden in hun campagnes, en 72% van de respondenten zei dat livestreams in het algemeen effectief zijn. Livestream-mogelijkheden kunnen live Q&A’s, webinars en workshops omvatten.
Tabblad Feeds van Facebook
Zoals ik al zei, toont het tabblad Feeds inhoud van pagina’s, groepen en communities die de gebruiker al volgt. Er is geen inhoud van de ontdekkingsfunctie van de app, maar advertenties worden nog steeds weergegeven op feeds. Investeren in Facebook-advertenties kan daarom helpen om de inhoud van uw merk op het tabblad Feeds te krijgen en het bereik van uw merk daar ook te vergroten.
Als het om feeds gaat, moet u zich echter richten op het verrassen van het publiek dat u al heeft. Merk op dat Feeds is opgedeeld in verschillende secties: Alles, Favorieten, Vrienden, Groepen en Pagina’s. Om top of mind te blijven bij uw publiek, moet uw bedrijf inhoud hebben in zoveel mogelijk secties, met name Alle, Favorieten en Groepen.
Marketeers moeten Facebook-groepen maken die aansluiten bij de interesses van hun publiek. Een goed voorbeeld van een Facebook-groep is Instant Pot Community. De groep is opgericht door het multicooker-merk Instant Pot en is een ruimte voor Instant Pot-gebruikers om recepten te delen, vragen te stellen en hun producten te bespreken. De groep heeft meer dan 3 miljoen gebruikers.
Om uw inhoud naar de secties Alles en Favorieten te krijgen, plaatst u regelmatig boeiende inhoud, zoals korte video’s, livestreams, peilingen en statussen. Door een consistente stroom van hoogwaardige inhoud aan te houden, zal uw merk regelmatig in het gedeelte Alles verschijnen. Als uw inhoud boeiend is en CTA’s bevat die gebruikers vertellen om de pagina van uw merk aan hun favorieten toe te voegen, heeft u ook inhoud in dat gedeelte.
Meta’s wijziging in de feed van Facebook betekent dat marketeers hun social media-campagnes in de app moeten aanpassen, maar de aanpassing hoeft niet moeilijk te zijn. Maak gebruik van korte video’s zoals Reels, vind mogelijkheden voor livestream, investeer in advertenties en werk aan het bevorderen van de community – en dat houdt uw publiek betrokken, of ze nu op het tabblad Start of op het tabblad Feeds zijn.