Agile marketing richt zich op het creëren van hoogwaardige deliverables door in korte uitbarstingen te werken om doelen te bereiken. Een flexibel marketingproces wordt ook voortdurend herhaald om productiviteit en efficiëntie te garanderen.
Het meten van het succes van een agile marketingproces is van cruciaal belang omdat het helpt bij het bewaken van processen en ervoor zorgt dat alles op schema ligt – dit is waar agile statistieken van pas komen.
In dit bericht bespreken we:
Wat zijn agile-statistieken?
Agile metrics is een tool die marketingteams helpt de voortgang en productiviteit van marketingactiviteiten te meten, op schema te blijven en obstakels aan te pakken. Agile-statistieken zijn het meest effectief wanneer ze zijn afgestemd op de specifieke behoeften van individuele projecten.
Je kunt agile metrics zowel op teamniveau als op individueel niveau gebruiken. Op teamniveau helpen ze de algehele gezondheid van marketingactiviteiten te beoordelen en mogelijke knelpunten te identificeren. Op individueel niveau kunnen ze helpen bij het identificeren van verbeterpunten voor elk teamlid op basis van hun voortgang.
Belang van Agile-statistieken
Agile-statistieken zijn belangrijk omdat ze helpen de voortgang bij te houden en verbeterpunten te identificeren.
Agile-statistieken ook:
- Verhoog de productiviteit door visualisaties van projecttijdlijnen te bieden, zodat belanghebbenden kunnen begrijpen wat er daarna komt.
- Zorg voor verantwoording en transparantie tussen belanghebbenden, omdat iedereen weet wat er van hen en hun teams wordt verwacht.
- Verbeter de communicatie tussen teamleden omdat agile metrics specifiek inzicht geven in de projectvoortgang, zodat mensen gesprekken kunnen beginnen op basis van metrics en data.
- Help managers en leiders risico’s en potentiële problemen in een vroeg stadium te identificeren op basis van historische agile metrische gegevens, zodat ze processen kunnen corrigeren en tijd kunnen besparen.
Soorten Agile-statistieken
Er zijn drie hoofdtypen agile-statistieken en we zullen ze hieronder schetsen.
- Scrum-statistieken: Een Scrum is een proces waarbij in sprints wordt gewerkt om snel kleine projecten op te leveren die in de loop van de tijd grotere projecten vormen. Scrum-metrics analyseren de effectiviteit van sprints en laten zien hoeveel werk er tijdens een bepaalde sprint is gedaan.
- Kanban-statistieken: Kanban-processen gebruiken visuele aanwijzingen om de voortgang in de loop van de tijd te volgen. Het is meestal gebaseerd op een projectbord dat is verdeeld in kolommen die fasen in een workflow vertegenwoordigen. Kanban-statistieken helpen u de effectiviteit van de workflow te begrijpen, werk te organiseren en te prioriteren, en de hoeveelheid tijd die is geïnvesteerd om resultaten te verkrijgen.
- Lean-statistieken: Lean-processen helpen de hoeveelheid tijd te verminderen die nodig is vanaf het moment dat een taak of project wordt aangevraagd tot het moment waarop teams deze voltooien. Lean-statistieken meten de productiviteit en kwaliteit van de werkoutput, waardoor activiteiten die de resultaten niet ten goede komen, worden afgeschaft of het werk snel wordt gedaan.
Belangrijkste Agile-statistieken
Hieronder bespreken we enkele van de meest voorkomende agile-statistieken.
1. Sprint Burndown-grafiek
Type Agile-metriek: Scrum
Een sprint burndown-grafiek toont het werk dat overblijft en al is voltooid in een aangewezen sprint. Het toont ook de hoeveelheid werk die in de loop van de tijd is voltooid.
Sprint burndown-grafieken bieden een visuele weergave van deze gegevens en kunnen de waarschijnlijkheid van een team voorspellen om hun werk binnen de beschikbare tijd af te ronden.
2. Cumulatief stroomdiagram
Type Agile-metriek: Kanban
Het cumulatieve stroomdiagram is een grafische weergave van onderhanden werk. Het toont met name het werk dat al is voltooid, het werk dat momenteel in uitvoering is en taken die nog moeten beginnen. Het diagram helpt u te visualiseren hoe stabiel uw proces is en helpt u bij het identificeren van probleemgebieden die moeten worden aangepakt.
3. Cyclustijddiagram
Type Agile-metriek: Kanban
Een cyclustijddiagram geeft de hoeveelheid tijd weer die nodig is om een taak te voltooien. Het helpt u bij het identificeren van gebieden waar uw proces kan worden bijgewerkt en gestroomlijnd voor toekomstige productiviteit en om inzicht te krijgen in de effecten van de strategieën die u implementeert.
Aangezien uw algemene doel waarschijnlijk een kortere cyclustijd heeft voor alle projecten, zal het diagram u helpen de lengte te begrijpen en gebieden voor verbetering te identificeren. Cyclustijd is een kleiner deel van de doorlooptijdstatistiek, die we hieronder zullen bespreken.
4. Doorlooptijd:
Type Agile-statistieken: Kanban
Doorlooptijd is de tijd die nodig is om een taak van begin tot eind te voltooien. Het bouwt voort op de cyclustijdstatistiek, maar voegt de hoeveelheid tijd toe tussen het moment waarop een taak of project werd aangevraagd en het moment waarop het werd gestart.
U kunt bijvoorbeeld de doorlooptijdstatistiek gebruiken om te analyseren hoeveel tijd het kost vanaf het moment dat een nieuw marketingexemplaar wordt aangevraagd tot het moment waarop deze wordt afgeleverd.
5. Snelheidsgrafiek
Type Agile-metriek: Scrum
Velocity is de snelheid waarmee een team werk kan leveren tijdens een sprint. Het meet hoe snel teams een taak voltooien en identificeert of ze op schema liggen om deadlines te halen. Het kan ook de toekomstige capaciteiten van een team voorspellen, zodat u zich niet vastlegt aan een tijdlijn die u niet kunt halen.
Een lagere snelheid betekent dat teams meer tijd nodig hebben om een taak te voltooien, dus het kan de moeite waard zijn om gebieden te identificeren die u kunt stroomlijnen om het proces te versnellen.
6. Verbrandingstabel
Type Agile-metriek: Scrum
Een burn-up grafiek houdt de voortgang in de tijd bij. De grafiek bevat twee lijnen, een die de geprojecteerde hoeveelheid werk weergeeft en een andere die het werkelijke voltooide werk laat zien.
Deze statistiek helpt u verwachtingen te vergelijken met hoeveel werk wordt geleverd, wat u kan helpen de teamefficiëntie te begrijpen en verbeterpunten te identificeren.
De juiste agile metric helpt jou en je teams productief en gefocust te blijven.
Het kiezen van een agile statistiek hangt af van de specifieke behoeften van uw marketingactiviteiten. Zodra u er een kiest, krijgt u een groter beeld van de productiviteit en marketingprocessen van uw team, zodat u obstakels kunt identificeren, uw strategieën kunt optimaliseren en uw bedrijfsdoelen kunt behalen.