Britse banken stapelen zich op om nu te kopen, later te betalen, ondanks de toenemende risico’s op wanbetaling en toenemende regelgevende controle, in een defensieve poging om jonge gebruikers terug te winnen die meer vertrouwd zijn met fintechs zoals Klarna dan met creditcards.
Met wendbare rivalen die jongere klanten binnenhalen, hebben NatWest, Virgin Money, HSBC en Monzo het afgelopen jaar allemaal BNPL-producten gelanceerd – waarmee gebruikers betalingen voor aankopen kunnen uitstellen of splitsen – in het VK.
“Het is geen verrassing dat banken een deel willen van de koop nu, later betalen markt”, zegt Amy Gavin, senior strateeg bij fintech consultancy 11:FS. “Aanbieders die het niet aanbieden, lopen het risico de toegang tot hun klanten te verliezen, met name millennials en Gen Z.”
Fintechs zoals Klarna uit Zweden – voorheen Europa’s meest waardevolle particuliere technologiebedrijf voordat de waardering tijdens de laatste financieringsronde crashte – hebben enorm geprofiteerd van de hausse in online winkelen en de vraag van BNPL als gevolg van de pandemie.
Onderzoekers van de universiteiten van Chicago, Warwick en Nottingham schatten dat de Britse BNPL-markt in 2021 zou groeien tot £ 5,7 miljard, meer dan het dubbele van het cijfer dat de Financial Conduct Authority voor 2020 heeft berekend.
“De opname liep verder dan we hadden verwacht”, zei Monzo-topman TS Anil van Flex, de dienst die het in september lanceerde en die volgens hem “het juiste langetermijnspel” was voor de neobank.
Verschillende bankiers zeiden dat ze niet verwachtten dat hun producten op korte termijn aanzienlijke inkomsten zouden genereren, maar dat ze ze zouden aanbieden aan jongere klanten die om de service vragen.
Een bankier zei dat ze niet verwachtten dat ze geld zouden verdienen met BNPL, maar bezorgd waren over de dreiging van de fintechs als ze andere diensten zouden gaan aanbieden.
Kredietverstrekkers hebben geprobeerd hun producten te positioneren als verantwoorde alternatieven voor gevestigde exploitanten, die worden geconfronteerd met vragen over de betaalbaarheid van hun leningen.
Traditionele BNPL-transacties waren voornamelijk gebaseerd op zachte kredietcontroles, die proberen de kredietwaardigheid te meten, maar die niet zichtbaar zijn voor andere kredietverstrekkers en die geen permanent record achterlaten. Dat heeft geleid tot zorgen dat gebruikers schulden kunnen aangaan bij een aantal bedrijven. Een groeiend aantal aanbieders is begonnen met het rapporteren van hun transacties aan kredietinformatiebureaus.
Daarentegen doen banken die BNPL aanbieden een completere zoektocht naar het financiële dossier van een consument. Deze hardere kredietcontroles worden vastgelegd in de kredietgeschiedenis van aanvragers en kunnen van invloed zijn op kredietscores.
“We zijn bezorgd dat de kredietprestaties van gebruikers kunnen lijden onder het gebruik van ongereguleerde koop nu, betaal later”, zegt David Lindberg, chief executive van retail banking bij NatWest. “Omdat meer van onze jongere klanten deze diensten gebruiken, willen we een alternatief bieden.”
De BNPL-optie van NatWest, die in juni werd gelanceerd, is beschikbaar voor rekeninghouders ouder dan 18 jaar die ten minste £ 10.000 per jaar verdienen, in overeenstemming met de criteria voor de basiscreditcards.
In juni kondigde de regering plannen aan om de regels voor de sector aan te scherpen, onder meer door bedrijven te verplichten te controleren of klanten het zich kunnen veroorloven om hun producten te gebruiken. Regelgeving moet echter op zijn vroegst in 2023 plaatsvinden.
Britse banken zouden ook kunnen profiteren, aangezien gevestigde exploitanten worden geconfronteerd met stijgende tarieven en een crisis in de kosten van levensonderhoud die kredietnemers onder druk zet en de waarderingen heeft geraakt. procent gedaald in de koers van het aandeel sinds november.
Analisten wijzen ook op een aantal voordelen die banken hebben ten opzichte van de gevestigde exploitanten.
“Ze hebben al een bestaand klantenbestand en grote ‘goedkope’ kredietlijnen”, zegt Rohit Mathur, een partner bij durfkapitaalbedrijf Digital Horizon dat in Klarna investeerde.
Gavin op 11-jarige leeftijd: FS zei dat de schaal van banken hen in staat zou kunnen stellen om retailers lagere transactiekosten in rekening te brengen, waardoor bestaande providers worden onderboden die al werken met flinterdunne marges.
Het Britse onderzoeksbureau Redburn schatte in 2021 dat gevestigde exploitanten gemiddeld 0,3 procentpunt brutowinst vóór bedrijfskosten behaalden; ander onderzoek heeft deze cijfers betwist.
Banken krijgen echter ook te maken met betalingsachterstanden en wanbetalingen.
NatWest rekent een vergoeding van £ 12 per maand als betalingen meer dan een dag nadat ze zijn betaald binnenkomen, terwijl Monzo zei dat het zal proberen een kleiner bedrag te nemen door over te gaan op een afbetalingsplan op langere termijn.
Daarentegen zei Virgin dat het geen late vergoedingen in rekening zou brengen, een benadering die al door sommigen wordt gevolgd en die later worden betaald aan providers in het VK, waaronder Klarna.
Maar terwijl veel geldschieters incasseren, houden anderen het vuur vast.
“Het is een riskante tijd om te beginnen [a buy now, pay later product] in een neerwaartse kredietcyclus. Het is tenslotte een product voor mensen die vaak met krediet worstelen”, aldus een bankdirecteur. “Willen we ons openstellen voor de krediet- en reputatieschade die daaruit voortvloeit?”